Riscurile utilizarii telefonului mobil

Riscurile utilizarii telefonului mobil

Tastarea unui numar de telefon creste de 2,8 ori riscul unui accident de masina sau al unui accident evitat in ultima secunda („near accident”). (conform unei cercetari realizate de NHTSA)

Scrierea unui mesaj text atunci cand conduci creste riscul de accident de peste 20 de ori. (conform unei cercetari a Virginia Tech Transportation Institute  – VTTI )

Vorbitul la telefonul mobil creste de cel putin 1,3 ori riscul unui accident de masina sau al unui accident evitat in ultima secunda. (conform unei cercetari realizate de NHTSA and Virginia Tech) Alte surse sustin ca riscul de a avea un accident creste de pana la 4 ori.

Soferii care vorbesc la telefonul mobil au de circa 4 ori mai multe sanse sa fie implicati intr-un accident rutier decat cei care nu fac acest lucru. Telefoanele handsfree nu par sa ofere un avantaj semnificativ comparativ cu telefoanele tinute in mana – in principal pentru ca cea mai periculoasa forma de distragere a atentiei – cea cognitiva – se aplica amandurora la fel. (Sursa – Global Road Safety Raport 2015 – who.it)

Distragerea atentiei creata de vorbitul la telefonul mobil afecteaza sofatul in mai multe feluri, precum timpi mai mari de reactie (in special timpi mai mari de franare) si probleme in mentinerea benzii corecte. (Sursa – Global Road Safety Raport 2015 – who.it)

Atunci cand scrii un mesaj text, iti iei ochii de la drum pentru 5 secunde, in medie. Daca ai merge cu o viteza de 90 km/h ar fi echivalent cu a strabate un teren de fotbal cu ochii inchisi. (Studiu VTI)

Daca esti implicat in activitati secundare complexe atunci cand conduci (vorbitul la telefon, scrierea unui mesaj etc.), riscul unui accident de masina sau al unui accident evitat in ultima secunda creste de 3 ori. (Studiu NHTSA)

Daca iti iei ochii de la drum mai mult de 2 secunde, riscul de a fi implicat intr-un accident creste semnificativ. Prin comparatie, privirile in afara drumului care dureaza mai putin de doua secunde (pentru a scana imprejurimile, a te uita in oglinda retrovizoare etc.) nu au crescut semnificativ riscul de a fi implicat intr-un accident. (Studiu NHTSA)

Nu sunt necesare decat 3 secunde de neatentie pentru ca un accident rutier sa aiba loc. 3 secunde reprezinta timpul in care iti pornesti masina. Sa citesti un mesaj in timp ce conduci iti distrage atentia in medie 5 secunde. (http://www.icebike.org/texting-and-driving/)

Atunci cand trimiti mesaje de la volan, timpul pe care il petreci neuitandu-te la drum creste cu 400%. (http://www.icebike.org/texting-and-driving/)

Riscul de a avea un accident, din orice motiv, in timp ce conduci creste de 23 de ori atunci cand trimiti mesaje text. Chiar daca accidentul ar fi produs din vina altui sofer, probabil ca l-ai fi putut evita daca te-ai fi uitat la drum si nu la telefon. (http://www.icebike.org/texting-and-driving/)

Timpul de reactie al unui adolescent aflat la volan care foloseste un telefon mobil este similar cu al unui batran de 70 de ani care nu foloseste un telefon mobil. (http://www.icebike.org/texting-and-driving/)

Trimiterea de mesaje text in timp ce conduci creste de 6 ori sansa de a fi implicat intr-un accident comparativ cu daca ai conduce sub influenta alcoolului. (http://www.icebike.org/texting-and-driving/)

Atunci cand vine vorba de afectarea abilitatilor de sofer, folosirea unui telefon la volan poate fi la fel de daunatoare cu conducerea sub influenta alcoolului, conform mai multor studii. Un studiu realizat in 2006 a indicat faptul ca participantii care au folosit un telefon mobil in timp ce conduceau franau cu intarziere si erau implicati in mai multe accidente decat cei care nu vorbeau la telefon. Prin comparatie, soferii aflati sub influenta alcoolului aveau un stil mai agresiv de a conduce, stand mai aproape de vehiculul din fata lor si franand cu mai multa forta. (Sursa: bcmj.org)

Vorbitul la telefon in timp ce conduci iti scade vederea periferica – similar cu a purta ochelari de cal, conform mai multor studii: creierul recruteaza neuroni aditionali pentru activitatile care necesita atentia noastra, precum vorbitul la telefon, desi nu suntem constienti de acest fapt. (Sursa: bcmj.org)

Mai multi autori au indicat faptul ca problemele cauzate de vorbitul la telefon asupra condusului apar indiferent daca telefonul este tinut in mana sau soferul foloseste un dispozitiv handsfree. Acest lucru se intampla din cauza atentiei acordate conversatiei si a informatiilor primite si transmise in timpul acesteia. (Sursa: bcmj.org )

Vorbitul la telefon atunci cand conduci poate creste timpul de reactie cu pana la 50%. (Sursa: Royal Society for the Prevention of Accidents – RoSPA)

Share this post