Fii #treazpebicicleta!

#treazpebicicleta

Ca biciclist, esti expus riscurilor in trafic, atat in oras, cat si daca circuli in afara localitatilor. De altfel, conform datelor IGPR, din cele 1.948 de vehicule cu 2 roti implicate in accidente soldate cu morti sau raniti grav in anul 2015, peste 60% au fost biciclete.

Din pacate, o parte din accidentele rutiere se produc si din cauza neatentiei sau a nerespectarii regulilor de circulatie de catre biciclisti. Conform datelor Politiei Rutiere, in perioada anilor 2011-2015, au fost inregistrate cresteri semnificative ale numarului accidentelor rutiere grave care au avut drept cauza abateri*** ale biciclistilor (+36,6%). Mai mult decat atat, in aceeasi perioada, numarul biciclistilor pentru care a fost stabilita vinovatia in producerea accidentelor rutiere a crescut constant, fiind, in anul 2015, cu 51,8% mai mare decat in 2011.

Fii #treazpebicicleta!

Tocmai de aceea, este foarte important sa fii „treaz pe bicicleta”! Iata mai jos cateva recomandari pentru a fi mereu in siguranta in trafic ca biciclist:

  • Ai grija ca bicicleta ta sa fie echipata corespunzator! Bicicletele care circula pe drumurile publice trebuie sa fie prevazute cu dispozitiv de franare eficient, cu un sistem adecvat si functional de directie si cu sistem de avertizare sonora;
  • De asemenea, fii atent la circulatia pe timp de noapte: bicicleta trebuie sa fie echipata, pe timp de noapte sau cand vizibilitatea este redusa, in fata, cu lumina de culoare alba sau galbena, iar in spate, cu lumina de culoare rosie si cu cel putin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeasi culoare. Totodata, trebuie echipata cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roti, care, in miscare, formeaza un cerc continuu.
  • Cand circuli PE bicicleta, nu traversa carosabilul pe trecerile pentru pietoni! Coboara de pe bicicleta si mergi PE LANGA aceasta;
  • Inainte de a patrunde cu bicicleta pe arterele prioritare, redu viteza, asigura-te temeinic si acorda prioritate de trecere celorlalti participanti la trafic;
  • Inainte de a schimba directia de mers, mai ales spre stanga, asigura-te temeinic – din fata si din spate – ca nu se apropie niciun autovehicul;
  • La schimbarea directiei de mers, chiar daca ai prioritate de trecere, asigura-te ca ceilalti participanti la trafic au inteles intentia ta;
  • Acorda atentie sporita atunci cand vrei sa depasesti autobuze sau camioane! Daca nu poti depasi in conditii de siguranta, renunta;
  • Circula cat mai aproape de marginea din dreapta a drumului! Daca va deplasati intr-un grup, circulati numai in coloana, cate unul;
  • Nu circula cu bicicleta sub influenta bauturilor alcoolice;
  • Poarta casca de protectie. Iti poate salva viata;
  • Fii vizibil! Este recomandat sa porti elemente reflectorizante atunci cand circuli cu bicicleta;
  • Circula in paralel cu masinile, nu serpuit printre ele;
  • Este recomandat sa circuli la o distanta de siguranta fata de masinile parcate pentru a nu exista pericol de accidentare in cazul in care cineva coboara din acestea;
  • Semnalizeaza cu mana schimbarea directiei de mers;
  • Nu te agata de vehiculele aflate in mers atunci cand circuli cu bicicleta.

Nu uita:

  • Pentru a putea conduce o bicicleta pe drumurile publice, trebuie sa ai varsta minima de 14 ani, sa cunosti regulile de circulatie si sa fii echipat corespunzator;
  • Nerespectarea legislatiei specifice de catre biciclisti se sanctioneaza cu amenzi din clasa a treia de sanctiuni. Nerespectarea acestor reguli se sanctioneaza cu 6 – 8 puncte-amenda. Un punct-amenda reprezinta valoric 10% din salariul minim brut pe economie, deci 145 lei (red. la data realizarii acestui material – iunie 2017);
  • Este interzis sa circuli cu bicicleta pe drumurile publice acoperite cu polei, gheata sau zapada.

Atentie! Se interzice conducatorilor de biciclete:

  • Sa invete sa conduca biciclete sau mopede pe drumurile intens circulate;
  • Sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
  • Sa circule fara a tine cel putin o mana pe ghidon si ambele picioare pe pedale;
  • Sa circule in paralel, cu exceptia situatiilor cand participa la competitii sportive organizate;
  • Sa circule in timp ce se afla sub influenta alcoolului, a produselor ori substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
  • Sa se tina de un vehicul aflat in mers ori sa fie remorcat de un alt vehicul sau impins ori tras de o persoana aflata intr-un vehicul;
  • Sa transporte o alta persoana, cu exceptia copilului pana la 7 ani, numai daca vehiculul are montat in fata un suport special, precum si a situatiei cand vehiculul este construit si/sau echipat special pentru transportul altor persoane;
  • Sa circule pe partea carosabila in aceeasi directie de mers, daca exista o cale laterala, o poteca sau un acostament practicabil, ce poate fi folosit;
  • Sa transporte sau sa traga orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stanjenesc sau pericliteaza conducerea vehiculului ori circulatia celorlalti participanti la trafic.

*** abateri prevazute in capitolul Circulatia bicicletelor, art. 160 si 161 din HG nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice (actualizata)

Surse: „Buletinul sigurantei rutiere. Raport anual 2015” realizat de IGPR – Inspectoratul General al Politiei Romane – Directia Rutiera, politiaromana.ro, politiaromana.ro, odat.ro