Riscurile vitezei excesive

Riscurile vitezei excesive

Viteza reprezintă una dintre principalele cauze generatoare de accidente rutiere grave în România, ponderea sa în statisticile anuale de profil fiind de aproximativ 20% din total. De reţinut este faptul că, în ultimii 10 ani (perioada 2011 – 2020), viteza a provocat, în medie, un sfert din numărul total al persoanelor decedate în accidente şi, de asemenea, 23% din numărul persoanelor rănite grav, mare parte dintre acestea rămânând cu sechele posttraumatice severe. De altfel, este demonstrat ştiinţific faptul că gravitatea consecinţelor creşte direct proporţional cu viteza la care se produce accidentul, fapt care explică numărul ridicat de victime şi rata mare a deceselor înregistrate frecvent în cazul impactului cu pietoni imprudenţi.   

WHO: Viteza creşte riscul unui accident rutier

Conform datelor publicate de WHO, o creştere a vitezei de deplasare medii conduce atât la creşterea riscului unui accident rutier, cât şi la creşterea gravităţii acestuia. De exemplu, pentru fiecare creştere cu 1% a vitezei medii de deplasare, rezultă o creştere cu 4% a riscului de accident cu victime, respectiv cu 3% a riscului unui accident grav.

Mai mult, aceleaşi date publicate de WHO arată că, în cazul creşterii vitezei medii, riscul de mortalitate pentru pietonii loviţi frontal de o maşină creşte de 4,5 ori dacă maşina se deplasează cu 65 km/h în loc de 50 km/h. În cazul ciocnirii laterale dintre două maşini, riscul de mortalitate pentru ocupanţii din maşina lovită din lateral este de 85% la o viteză de 65 km/h.

Sursa: World Health Organization – who.int

– Nu subestima pericolul vitezei. Cu cât viteza maşinii e mai mare, cu atât ai mai puţin timp la dispoziţie să opreşti la timp pentru a evita un accident. O maşină mergând cu 40 km/h are nevoie de circa 8,5 metri pentru a opri. O maşină mergând cu 50 km/h are nevoie de circa 13 metri pentru a opri. Sursa: World Health Organization – who.int

– Într-o situaţie de urgenţă, timpul de reacţie al unui şofer obişnuit esre, în medie, de 1,5 secunde (medie folosită în mai multe studii. Timpul de reacţie poate varia, în funcţie de persoană şi de situaţie, între 0,7s şi 3s). Fiecare 10 km/h în plus la viteza de deplasare înseamnă 4,16 metri străbătuţi suplimentar înainte de a apuca să reacţionezi. Redu viteza!

– Fiecare 10 km/h în plus la viteza de deplasare înseamnă 2,77 metri suplimentari străbătuţi în 1 secundă. În caz de urgenţă, pot însemna diferenţa dintre impact şi a opri la timp. Nu subestima pericolul vitezei.

Ce spun datele europene?

– În general, se estimează că 10-15% din numărul total de accidente şi 30% din toate accidentele cu victime sunt rezultat direct al vitezei excesive sau al neadaptării vitezei;

Cu cât cineva conduce mai repede, cu atât creşte riscul de accident, dar şi severitatea accidentului şi probabilitatea ca în urma acestuia să existe persoane decedate.

Factorii principali care influenţează gravitatea impactului accidentelor produse de viteză includ: tipul de drum, sistemele de siguranţă ale maşinii, diferenţele de masă între maşinile care intră în coliziune şi vulnerabilitatea participanţilor la trafic (ex: probabilitatea ca un pieton, biciclist sau motociclist să moară în coliziunea cu un autovehicul este mult mai mare decât cea a ocupanţilor vehiculului);

– Şoferii europeni încalcă frecvent viteza legală. 67% dintre europeni au recunoscut, într-un studiu din 2018, că au încălcat viteza legală pe drumurile din afara localităţii în ultimele 30 de zile;

5 motive principale pentru încălcarea vitezei: 1) păstrarea vitezei cu care se deplasează restul maşinilor din trafic, 2) grabă, 3) plăcerea de a conduce cu viteză, 4) plictiseală, 5) nu au fost conştienţi de faptul că încălcau viteza legală;

– Depăşirea vitezei este un comportament social mai acceptabil decât încălcarea altor norme legale (cum ar fi condusul sub influenţa alcoolului);

– Un pieton care este lovit de o maşină care circulă cu viteza de 65 km/h are o posibilitate de 4 ori mai mare să moară decât dacă este lovit la 50 km/h;

2000 de vieţi ar putea fi salvate în fiecare an dacă am putea reduce cu 1 km/h viteza medie pe toate drumurile din Uniunea Europeană;

– De ce este viteză un factor agravant în accidente şi un factor provocator de accidente:

1) un şofer care circulă la viteză mare are mai puţin timp să reacţioneze la evenimente neaşteptate; deşi timpul de reacţie e acelaşi, distanta acoperită până apuca să reacţioneze este mai mare;

2) la viteze mari, distanţa de frânare creşte;

3) când un vehicul se apropie cu viteză mare, le da mai puţin timp celorlalţi participanţi la trafic să reacţioneze ca să evite o coliziune; La viteze mari, participanţii tind să supraestimeze timpul de reacţie pe care îl au la dispoziţie;

4) Câmpul vizual al şoferului se îngustează pe măsură ce acesta conduce mai repede; la 130 km/h, şoferul are un unghi vizual de doar 30 de grade, ceea ce înseamnă că poate vedea mult mai puţine pericole;

– Deşi viteza nu este la fel de periculoasă peste tot (să conduci cu 100 km/h este mai sigur pe autostradă decât pe un drum în afara localităţii cu multe curbe), pentru orice drum, riscul unui accident rutier şi severitatea acestuia cresc dacă viteza medie de deplasare creşte;

– Majoritatea studiilor confirmă că punctele de control cu radare au o influenţă pozitivă asupra reducerii numărului de accidente cauzate de viteză. Se estimează că acestea conduc la o reducere între 5% şi 69% a accidentelor. Cu toate acestea, experţii atrag atenţia că dacă verificările de viteză sunt făcute doar în anumite locuri, va scădea sentimentul şoferilor că pot fi „prinşi”.; Autorităţile trebuie să aibă grijă ca şoferii să fie conştienţi că trebuie să respecte limitele de viteză tot timpul, peste tot, nu doar în acele zone unde există radare.

– Graficul de mai jos arată relaţia dintre schimbarea riscului de accident cu răniţi şi victime în raport de viteză. Conform acestuia, o creştere a vitezei de 10 km/h conduce la o creştere a riscului de accident fatal cu 220% mai mare faţă de riscul iniţial, ceea ce înseamnă că riscul s-a dublat.

– Diferenţele de viteză conduc la mai multe întâlniri cu alţi participanţi la trafic şi în mai multe schimbări de bandă şi depăşiri, ceea ce creşte riscul unui accident rutier (Aarts & Van Schagen, 2006; Elvik, Christensen, & Amundsen, 2004; Hauer, 1971).

– Un studiu realizat de Kloeden et al. (2002; 2001) a descoperit o creştere a ratei de accident a şoferilor care conduc mai repede decât media, în special în zone urbane. O cercetare realizată de Quddus (2013) a descoperit chiar că pentru autostrăzile în şi din jurul Londrei, diferenţele în vitezele autovehiculelor au fost puternic asociate cu numărul de accidente.

– Viteza nu are impact doar asupra riscului de accident, ci şi asupra severităţii accidentelor. Pentru ocupanţii autovehiculelor moderne (care sunt echipate cu airbag şi centuri de siguranţă şi au spaţii de siguranţă), riscul de a fi răniţi fatal este scăzut sub 50 km/h şi foarte crescut începând de la 100 km/h în sus (Elvik, 2009). În acest context, viteza este definită drept viteza de impact la momentul coliziunii.

– La o viteză de impact de 70 km/h, riscul de rănire fatală este de 16% pentru un ocupant al maşinii şi de 2 ori mai mare (38%) pentru un pieton. La 80 km/h, această probabilitate creşte la 33% pentru ocupanţii maşinii şi la 61% pentru pietoni (Elvik, 2009).

– Numeroase studii au demonstrat că, atunci când limitele de viteză sunt scăzute, viteza medie de deplasare pe drumurile respective scade, ceea ce conduce la o reducere a numărului de persoane decedate în urma accidentelor (Elvik, 2019), (IRTAD, 2018). Un exemplu este iniţiativa de succes de reducere a limitei de viteză de la 90 km/h la 80 km/h pe drumurile rurale din Franţa. O evaluare a arătat că această msură a condus la salvarea a 349 de vieţi în primele 20 de luni de la implementarea măsurii (CEREMA, 2020). În Toronto (Canada), numărul pietonilor decedaţi în urma accidentelor a scăzut cu 67% pe strpzile unde limita de viteză a fost redusă de la 40 la 30 km/h (Fridman et al., 2020).

Sursa: Date preluate din Raportul tematic de siguranţa rutieră privind viteza, realizat de Comisia Europeană prin intermediul Observatorului European de Siguranţa Rutieră din cadrul Directoratului General pentru Transport (European Commission (2021) Road safety thematic report – Speeding. European Road Safety Observatory. Brussels, European Commission, Directorate General for Transport) 

– La fiecare 9 ore, în Germania, cineva este ucis într-un accident rutier cauzat de viteză. 32% dintre oamenii care au fost murit într-un accident rutier în 2019 în Germania au murit în accidente unde cel puţin un şofer a fost acuzat de circularea cu o viteză prea mare/ neadaptată la condiţiile de drum sau trafic. În total, 963 de persoane au murit în Germania în urma accidentelor cauzate de viteză în 2019, în timp ce 53.687 au fost rănite (13.769 au fost rănite sever). Sursa: destatis.de.  

Share this post