SONDAJ: Din 10 soferi, 7 cred ca pot produce accidente

SONDAJ: Din 10 soferi, 7 cred ca pot produce accidente

Din 10 conducatori auto din Romania, 7 considera ca pot produce accidente rutiere, 3 din 10 considera ca o coliziune minora in trafic nu poate genera rani grave, iar 1 sofer din 2 crede, in mod eronat, ca cele mai multe accidente rutiere se produc pe vreme rea, arata un sondaj desfasurat in pregatirea editiei a VIII-a a campaniei nationale de siguranta si preventie rutiera „FII TREAZ LA VOLAN!”, la care au participat 4.788 de respondenti.

Diferitele „mituri rutiere” – convingeri eronate, prezentate drept certitudini, in care cred conducatorii auto – pot avea un impact negativ semnificativ asupra sigurantei rutiere, determinand comportamente care conduc la cresterea riscului unui accident rutier.

Rezultatele sondajului „Evaluarea riscului rutier” indica, asadar, faptul ca soferii romani fie tind sa creada anumite mituri neadevarate, fie sunt relativ constienti ca acestea sunt false, insa, in pofida acestui lucrudecid sa aiba oricum un comportament riscant in trafic, dupa cum indica experienta din trafic si datele statistice.

In acest context, proiectul FII TREAZ LA VOLAN!, desfasurat de APPA – Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor pentru al optulea an consecutiv, analizeaza cele mai comune si mai periculoase mituri din trafic, urmarind sa combata existenta acestora si sa creasca gradul de siguranta si educatie rutiere, conducand, indirect, la reducerea numarului de accidente.

Cele mai multe accidente rutiere nu au loc pe vreme rea, desi 1 sofer roman din 2 crede acest lucru

Majoritatea conducatorilor auto cred ca este adevarat mitul conform caruia „cele mai multe accidente rutiere se produc pe vreme rea”, arata rezultatele sondajuluiAstfel, rugati sa evalueze afirmatia, aproape 51% dintre ei au declarat ca aceasta este adevarata (total adevarata – 23,42%, mai degraba adevarata – 27,34%), in timp ce peste 37% nu o considera „nici adevarata, nici falsa”.

Datele statistice, publicate de IGPR, arata ca, de fapt, majoritatea accidentelor rutiere au loc in conditii meteo normale. De exemplu, peste 88% dintre accidentele rutiere grave produse in anul 2021 au avut loc in conditii meteo normale, situatie similara cu 2020, se arata in Buletinul Sigurantei Rutiere – Raport Anual 2021, „factorul meteorologic nereflectandu-se in mod explicit in numarul accidentelor rutiere grave produse”. Dincolo de faptul ca, per total, zilele in care conditiile meteo sunt normale sunt mai multe decat cele cu fenomene meteo nefavorabile, o alta explicatie a acestei situatii este data de faptul ca soferii sunt constienti ca ploaia, zapada, ceata (si nu numai) cresc riscul unui accident rutier, ceea ce ii face mai prudenti. „Mai mult, de obicei astfel de conditii meteo sunt insotite, in mod repetat, de avertizari ale autoritatilor, in timp ce, in conditii normale de vreme, soferii pot deveni usor neatenti.

Coliziunile minore in trafic pot pune probleme

Aproape 34% dintre conducatorii auto care au participat la sondaj (peste 3 din 10) considera ca o coliziune minora in trafic nu poate genera rani grave (17,20% considera ca este total adevarata aceasta afirmatie, iar 16,36%, mai degraba adevarata). 24% o evalueaza drept „nici adevarata, nici falsa”.

Din pacate, chiar si coliziunile minore in trafic pot crea probleme de sanatate serioase victimelor implicate – de exemplu, ranirea zonei cervicale (fenomenul cunoscut drept „whiplash”) poate aparea chiar si dupa o lovire din spate la viteze mici. Alaturi de aceasta, exista si riscul de contuzii, fracturi, raniri ale coloanei vertebrale sau ale torsoului, dar si de probleme psihologice.

Pe de alta parte, soferii romani sunt constienti ca un accident cu vatamari corporale poate presupune si lipsa unor rani vizibile. Astfel, aproape 80% dintre respondenti au evaluat afirmatia „Daca, in urma unui accident rutier, nu exista rani vizibile/deschise, inseamna ca acesta nu este considerat accident cu vatamari corporale” drept falsa (mai degraba falsa – 22,41%, total falsa – 55,95%).

7 din 10 conducatori auto din Romania realizeaza ca pot produce accidente rutiere

Conducatorii auto romani sunt constienti ca pot produce accidente rutiere, insa tind sa „creada” ceva mai mult in vinovatia celorlalti soferi. Astfel, participantii la sondaj au fost rugati sa evalueze doua afirmatii, prima dintre ele fiind „Eu nu am cum sa produc un accident rutier.” Peste 71% dintre soferi au estimat-o ca falsa (mai degraba falsa – 16,36%, total falsa – 54,96%), ceea ce indica faptul ca sunt constienti de riscul pe care il pot pune in trafic, iar circa 21% dintre ei nu au evaluat-o nici ca adevarata, nici ca falsa.

Cu toate acestea, peste 82% dintre soferi au estimat drept falsa afirmatia „Mie nu mi se poate intampla sa fiu implicat intr-un accident rutier cauzat de altcineva” (mai degraba falsa – 14,12%, total falsa – 68,12%), asadar cu 10% mai mult decat in ceea ce priveste „vina proprie”. Aproape 13% considera ca afirmatia nu este nici adevarata, nici falsa.

Neatentia la volan si depasirea vitezei legale cresc riscul de accident rutier

Soferii romani sunt, in mare parte, constienti ca neatentia la volan si viteza cresc riscurile unui accident rutier. Astfel, aproape 83% dintre respondenti sunt de acord ca multitasking-ul la volan (desfasurarea de activitati in paralel cu condusul, precum vorbitul la telefon, scrierea de mesaje, urmarirea de videoclip-uri etc.) conduce la accidente. Pe de alta parte, in mod ingrijorator, 1 conducator auto din 10 (circa 14%) considera ca multitasking-ul la volan nu este o problema, deoarece oamenii au atentie distributiva.

Din pacate, in pofida acestui lucru, utilizarea telefonului la volan pare a fi o practica relativ comuna in trafic. De exemplu, conform unui alt sondaj realizat in cadrul campaniei FII TREAZ LA VOLAN! in anul 2017, la care au participat peste 8.000 de respondenti, dintre care peste 6.500 de soferi, 6 din 10 soferi folosesc telefonul la volan, iar 40% scriu mesaje in timp ce se afla in trafic.

In ceea ce priveste viteza, romanii par, de asemenea, sa realizeze, intr-o masura covarsitoare, ca aceasta poate cauza accidente. Aproape 93% dintre participantii la sondaj considera ca este adevarat ca „deplasarea cu o viteza peste limita legala stabilita pe portiunea de drum respectiva creste riscul unui accident rutier” (total adevarata – 77,95%, mai degraba adevarata – 15,01%). 5% nu o percep nici ca adevarata, nici ca falsa, in timp ce doar 2% o percep drept falsa.

Cu toate acestea, nerespectarea regimului legal de viteza se afla, an dupa an, in topul cauzelor care determina accidente rutiere grave in tara noastra. In 2022, de exemplu, datele IGPR arata ca 17,4% din totalul accidentelor rutiere grave au avut loc din cauza nerespectarii vitezei legale, pe locul al doilea dupa indisciplina pietonilor (19%), similar cu anul 2021, in timp ce in 2020, atat depasirea regimului legal de viteza, cat si indisciplina pietonilor au condus, fiecare, la producerea a 17,3% din accidentele rutiere grave inregistrate in anul respectiv.

Esantion

Sondajul s-a desfasurat online, in perioada 23 mai – 5 iunie 2023, la acesta participand 4.788 de respondenti – 45% barbati si 54% femei, majoritatea cu varsta intre 26 si 55 de ani. Dintre participantii la sondaj, 4.159 sunt conducatori auto – 61% dintre ei au declarat ca se urca zilnic la volan, in timp ce 25% conduc de cateva ori pe saptamana.

Despre campanie

Demersul „FII TREAZ LA VOLAN!” este initiat de APPA – Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor si se deruleaza cu sprijinul UNSAR – Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania.

De asemenea, campania este realizata cu sprijinul Partenerilor GRAWE Romania, BCR Asigurari de Viata VIG, OMNIASIG VIG, ALLIANZ-TIRIAC Asigurari, GROUPAMA Asigurari, ASIROM VIG, GARANTA Asigurari, NEW Age Broker, CAMPION Broker, ASISOFT, GLOBASIG Broker, Daune.Expert, Fabrica de Asigurari si FUNK Broker.

Proiectul se desfasoara, de asemenea, cu sprijinul Asociatiei motoADN, Rebel in Romania si TATUC Serv Consulting.

Mesajele de informare ale campaniei sunt transmise catre publicul larg si cu sprijinul Partenerilor Media traditionali RFI Romania, Revista BIZ, ziuaveche.ro, ROMANIApeROTI.ro si AutoStiri.ro.

Share this post