Recomandari pentru un somn sanatos

Recomandari pentru un somn sanatos

Un somn sanatos:

  • este vital pentru sanatatea ta fizica si mentala
  • iti imbunatateste memoria si concentrarea
  • te tine alert si te ajuta sa reactionezi rapid, ceea ce promoveaza sanatatea ta personala si publica. Daca nu dormi suficient sunt mai multe sanse sa fii implicat intr-un accident la birou sau atunci cand conduci.

Adultii ar trebui sa doarma cel putin 7 ore pe noapte in mod regulat pentru a fi sanatosi. Timpul de somn optim depinde de la o persoana la alta, unele persoane avand nevoie chiar si de peste 9 ore de somn.

Stabileste-ti un orar care sa iti permita sa dormi suficient.

Un program regulat de somn este important pentru a fi odihnit. Incearca sa te trezesti mereu la aceeasi ora si du-te la culcare atunci cand simti ca iti este somn.

De asemenea, evita mesele copioase, precum si consumul de alcool inainte de culcare. Daca iti este foame, opteaza pentru o gustare usoara si sanatoasa. Evita consumul de cafeina dupa-amiaza, seara sau inainte de culcare.

Nu in ultimul rand, nu folosi dispozitive electronice inainte de culcare: utilizarea tabletelor, a telefoanelor, laptopurilor sau a altor dispozitive iti poate altera ‚ceasul intern’ (ritmul circadian), iti suprimeaza eliberarea melatoninei – hormonul care produce somn – si iti poate crea dificultati in a adormi. Acest lucru se intampla in principal din cauza luminii albastre artificiale emise de ecranele acestor dispozitive. Recomandarea este sa intrerupi utilizarea lor cu macar 30 de minute inainte de a te culca, insa poti incerca un interval de o ora sau chiar de doua ore inainte de culcare in care sa nu folosesti niciun dispozitiv electronic.

Alte sfaturi:

  • Stabileste-ti o ora de culcare care sa iti permita sa dormi macar sapte ore
  • Daca nu reusesti sa adormi dupa 20 de minute, coboara din pat, iesi din dormitor si incearca sa citesti, sa asculti muzica sau sa faci cateva exercitii de relaxare
  • Seara, limiteaza-ti expunerea la lumina puternica
  • Incearca sa faci miscare in mod regulat

Surse: Sleep Foundation, sleepfoundation.org; sleepeducation.org

Share this post