După nebunia din timpul iernii, reîntoarcea primăverii ne bucură cu siguranţă. Însă, odată cu noul anotimp, apar şi noi provocări în trafic. Iată câteva sfaturi ca să fii în siguranţă #primăvaraLaVolan.
Fii atent la biciclete, motociclete şi trotinete electrice.
Zilele calde readuc pe şosele vehiculele pe două roţi. Fii atent în trafic la biciclişti, motociclişti şi la cei care folosesc trotinete electrice – un mijloc de transport care devine din ce în ce mai popular – mai ales la intersecţii şi când virezi.
Fii atent la pietoni şi la sportivii ieşiţi la alergat.
Primăvara înseamnă mai mulţi amatori de plimbări, dar şi mai multe persoane care se (re)apucă de sport. Fii atent la reîntoarcerea alergătorilor pe şosele, dar şi la pietonii neatenţi.
Circulă cu atenţie pe timp de vânt puternic.
1. Ţine ambele mâini pe volan.
2. Circulă cu viteză redusă.
3. Păstrează o distanţă mai mare faţă de alte maşini, în special faţă de vehicule înalte şi rulote.
4. Închide toate ferestrele, pentru a evita rafalele de vânt care pot aduce praf sau alte elemente de afară.
5. Fii foarte atent la rafalele puternice de vânt în câmp deschis, la intrările şi ieşirile de pe poduri sau la încrucişările cu autovehiculele cu gabarit mare.
6. Dacă simţi că rafalele laterale îţi modifică direcţia de deplasare, nu te panica şi nu face manevre bruşte: păstrează direcţia de mers.
Circulă cu atenţie pe timp de ploaie.
1. Evită să frânezi sau să accelerezi brusc.
2. Condu cu viteza adaptată la condiţiile de trafic.
3. Foloseşte luminile de întâlnire chiar şi pe timpul zilei.
4. Evită să treci prin acumulări de apă – pot ascunde gropi.
5. Fii mereu atent la pericolul de a acvaplana.
Circulă cu atenţie pe timp de ceaţă.
1. Fii cât mai vizibil. Foloseşte proiectoarele de ceață, dacă există în dotarea mașinii, împreună cu faza de întâlnire (fază scurtă).
2. Circulă cu viteză redusă.
3. Opreşte zgomotele din maşină care îţi pot distrage atenţia (ex. radio-ul).
4. Nu accelera de îndată ce ai ajuns într-o zonă de drum cu vizibilitate mai bună.
5. Evită depăşirile. Cea mai periculoasă manevră pe timp de ceaţă este depăşirea – poţi fi surprins de apariţia bruscă de pe sensul opus a unor maşini care circulă fără lumini.
6. Dacă rămâi în pană pe timp de ceaţă, aşază triunghiurile de presemnalizare la o distanţă mai mare de maşina ta decât în mod obişnuit.
Fii atent la zone cu polei sau cu „gheaţă neagră”, mai ales dimineaţa şi seara.
Primăvara, temperaturile pot scădea destul de mult pe timpul nopţii. Astfel, dimineaţa sau seara, dar şi în timpul zilei, în zonele umbrite, pot apărea pe carosabil zone cu polei sau chiar „gheaţă neagră” (strat de gheață fără bule de aer, care nu obstrucţionează culoarea asfaltului pe care s-a format şi care este, astfel, extrem de greu de identificat). Condu cu atenţie! Află mai multe despre cum poţi conduce în siguranţă pe drumuri acoperite de gheaţă sau zăpadă.
Nu te grăbi să schimbi anvelopele de iarnă.
Vremea de primăvară este capricioasă, iar ninsori sporadice pot apărea oricând. O recomandare ar fi să echipezi anvelopele de vară când temperaturile minime de afară depăşesc 7 grade Celsius în mod constant şi nu mai sunt aşteptate episoade cu zăpadă.
Nu uita: Legislaţia în vigoare nu condiţionează utilizarea anvelopelor de iarnă de o anumită dată calendaristică, ci de starea carosabilului: ele trebuie utilizate de fiecare dată când circuli pe carosabil pe care există zăpadă, gheaţă sau polei. Dacă plănuieşti să pleci la munte sau în alte zone unde încă există zăpadă, păstrează-le echipate.
Atenţie la drumurile inundate!
Este recomandat să nu treci cu maşina prin zone inundate, deoarece:
– 15 cm de apă ajung până la caroseria majorităţii autoturismelor, cauzând pierderea controlului şi posibila împotmolire a maşinii.
– O adâncime de 30 cm a apei este suficientă pentru ca majoritatea autovehiculelor să plutească.
– 60 cm de apă, mai ales în mişcare, vor mătura aproape orice fel de vehicul.
Dacă observi creşterea nivelului apei în jurul maşinii, abandoneaz-o imediat şi încearcă să te refugiezi, în siguranţă, într-o zonă mai înaltă.
Dacă nu poţi evita un drum sau o stradă pe care s-a acumulat apă:
1. nu face manevre bruşte
2. circulă cu o viteză cât mai redusă
3. păstrează o distanţă mare faţă de vehiculul din faţă
4. nu folosi sisteme de cruise control, deoarece îţi reduc timpul de reacţie în caz de pericol
Atenţie la găurile din asfalt.
Intervențiile pentru deszăpezirea drumurilor iarna sunt resimțite din plin și primăvara (și nu numai), pentru că, de multe ori, drumurile au de suferit de pe urma utilajelor folosite la deszăpezire. Astfel, odată cu apariția primăverii, sunt dezvăluite, de multe ori, noi găuri în asfalt. Condu cu grijă!
Verifică presiunea anvelopelor.
Temperaturile scăzute din timpul iernii determină scăderea presiunii din anvelope. La venirea primăverii, verifică presiunea din pneuri, inclusiv din roata de rezervă. Presiunea în anvelope trebuie să fie în normele recomandate de producători.
Notă: Este recomandat să verifici presiunea din anvelope cel puţin o dată pe lună şi de fiecare dată înainte de a pleca la un drum lung.
Ai grijă ce medicamente antialergice foloseşti: unele din ele îţi pot afecta capacitatea de a conduce.
Unele dintre medicamentele antialergice (antihistaminice) pot cauza somnolenţă, dar şi înceţoşarea vederii (din cauza uscării canalelor lacrimale).
Notă: În general, înainte să iei un medicament, trebuie să citeşti cu atenţie prospectul acestuia: există medicamente care pot pune probleme atunci când eşti la volan, prin efectele adverse care îţi pot afecta abilitatea de a conduce şi te pot pune în pericol atât pe tine, cât şi pe ceilalţi participanţi la trafic. Află mai multe despre cum îţi pot afecta anumite medicamente capacitatea de a conduce.
Fii atent la simptomele asteniei de primăvară. Nu conduce când eşti obosit.
Astenia de primăvară este o cunoscută tulburare a acestei perioade, care generează o stare de oboseală, atât mentală, cât şi fizică, independentă de efortul fizic depus. Provocată de schimbarea de sezon, ea dispare treptat, pe măsură ce organismul se adaptează la schimbare. Evită să conduci dacă eşti obosit, mai ales noaptea, pe distanţe lungi, singur în maşină.
Nu uita: oboseala la volan reduce starea de alertă şi de atenţie, întârzie timpii de reacţie şi provoacă dificultăţi în luarea deciziilor. Află mai multe despre somnolenţa la volan.
Fii #treazpebicicletă!
1. Poartă cască de protecţie. Îţi poate salva viaţa.
2. Fii vizibil! Este recomandat să porţi elemente reflectorizante atunci când circuli cu bicicleta.
3. Ai grijă ca bicicleta ta să fie echipată corespunzător, cu: dispozitiv de frânare eficient, sistem funcţional de direcţie, claxon.
Dacă circuli noaptea sau în condiţii de vizibilitate redusă, bicicleta trebuie să fie echipată:
– în faţă, cu lumină de culoare albă sau galbenă
– în spate, cu lumină de culoare roşie şi cu cel puţin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeaşi culoare
– elemente fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roţi.
4. Nu circula cu bicicleta sub influenţa băuturilor alcoolice.
5. Când circuli PE bicicletă, nu traversa carosabilul pe trecerile pentru pietoni! Coboară de pe bicicleta şi mergi PE LÂNGĂ aceasta.
6. Înainte de a pătrunde pe arterele prioritare, redu viteza, asigură-te şi acordă prioritate.
7. Înainte de a schimba direcţia de mers, mai ales spre stânga, asigură-te temeinic că nu se apropie niciun autovehicul.
8. La schimbarea direcţiei de mers, chiar dacă ai prioritate de trecere, asigură-te că ceilalţi participanţi la trafic au înţeles intenţia ta.
9. Semnalizează cu mâna schimbarea direcţiei de mers.
10. Atenţie la depăşiri, mai ales în cazul autobuzelor sau camioanelor! Dacă nu poţi depăşi în condiţii de siguranţă, renunţă!
11. Circulă cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului! Dacă vă deplasaţi într-un grup, circulaţi numai în coloană, câte unul.
12. Circulă în paralel cu maşinile, nu şerpuit printre ele.
13. Circulă la o distanţă de siguranţă faţă de maşinile parcate, pentru a evita accidentările în cazul în care cineva coboară din acestea.
14. Nu te agăţa de vehiculele aflate în mers atunci când circuli cu bicicleta.
Fii #treazpemotocicletă!
1. Nu conduce sub influenţa băuturilor alcoolice!
2. Nu depăşi limitele legale de viteză! Evită accelerările excesive!
3. Evită deplasarea între benzile de circulaţie! Nu face „slalom” printre autovehiculele aflate în mişcare!
4. Abordează curbele cu viteza moderată, fără a le „tăia”!
5. Asigură-te că dispui de spaţiu de frânare suficient în caz de nevoie!
6. Păstrează permanent contactul ambelor roţi cu suprafaţa carosabilului!
7. Fii vizibil! Păstrează farul aprins şi rulează în poziţia de unde şoferii te pot observa cu uşurinţă în oglinda retrovizoare (la 2/3 din lăţimea benzii). Evită unghiurile moarte ale celorlalte vehicule!
8. Încearcă întotdeauna să ai contact vizual cu şoferii care ar putea fi pe cale de a-ţi intersecta traiectoria. Anticipează intenţiile partenerilor de drum!
9. Fereşte-te de vehicule la viraje şi intersecţi! Cel mai frecvent tip de accident de motocicletă este generat de şoferii care nu se asigură la executarea virajelor la stânga sau la schimbarea benzii de deplasare.
10. Fii mereu pregătit pentru condiţii periculoase de drum – carosabil umed, scurgeri de lichide, nisip, pietriş, cale de rulare tramvai, gropi şi alte pericole rutiere de suprafaţă.
Fii un #pietontreaz!
1. Nu traversa prin alte locuri decât cele permise!
2. În lipsa trecerilor de pietoni, traversează pe la colţul străzii, după ce te-ai asigurat temeinic.
3. Respectă întotdeauna culoarea semaforului pentru pietoni!
4. Nu traversa în fugă!
5. Nu traversa niciodată fără să te asiguri!
6. Nu te deplasa pe partea carosabilă a drumurilor publice atunci când există trotuar.
7. Dacă nu există trotuare, circulă numai pe partea stângă a drumului, cât mai aproape de margine.
8. Nu traversa prin faţa sau prin spatele autobuzului/ troleibuzului/ tramvaiului!
9. Când aştepţi autobuzul, stai numai pe trotuar, nu pe carosabil.
Şi pentru că primăvara sărbătorim şi 8 martie, tu ştiai că …?
… prima persoană care a condus un automobil pe distanţă mare a fost o femeie, Bertha Benz? Parteneră de business şi soţie a lui Karl Benz, aceasta a condus, pe data de 5 august 1888, un automobil Benz Patent-Motorwagen Model III de la Mannheim, la Pforzheim (106 km). Până la acel moment, şoferii parcurgeau distanţe foarte scurte şi se întorceau întotdeauna la punctul de plecare, fiind asistaţi de mecanici.
…primul sistem de încălzire auto a fost inventat de o femeie? Unul dintre puţinii ingineri mecanici de gen feminin la acea vreme, inventatoarea Margaret A. Wilcox a creat şi patentat, în 1893, primul sistem de încălzire auto, bazat pe redirecţionarea aerului cald de la motoare, în interiorul automobilului.
…unul din primele modele de ştergătoare de parbriz a fost creat şi patentat, în anul 1903, de inventatoarea americană Mary Anderson? Acestea au devenit un element standard pe majoritatea maşinilor până în anul 1916.
…prima femeie care a lucrat ca designer auto a fost Helene Rother? Aceasta s-a alăturat, în 1943, echipei de design interior auto de la General Motors.
…prima femeie pilot de Formula 1 a fost Maria Teresa de Filippis? Aceasta a debutat pe 18 mai 1958, pe circuitul de la Monaco.
…Janet Guthrie a fost prima femeie care s-a calificat şi a participat atât în cursa Indianapolis 500, cât şi în cursa Daytona 500, în anul 1977?
…până în iunie 2018, femeilor din Arabia Saudită le era interzis prin lege să conducă?
Surse: Wikipedia, Wikipedia, wes.org.uk, hagerty.com, history.com, autowise.com, drivinginheels.co.za, blog.hgregoire.com,