Un număr important dintre şoferii care circulă pe drumurile din România sunt femei. La finalul anului 2019, în România, erau aproximativ 7,9 milioane de șoferi, dintre care circa 2,67 milioane de femei, reprezentând circa o treime din total (statistica Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor – DRPCIV).
Statistic, femeile sunt şoferi mai buni. În 45,4% dintre accidentele grave produse în anul 2018, vinovăţia, integral sau în parte, aparţine unui conducător de autoturism. Implicarea conducătorilor de vehicule femei în accidentele rutiere grave produse a fost de 6,5 ori mai mică decât cea a bărbaţilor. În ce priveşte vinovăţia, femeile au fost de 6,7 ori mai puţine decât bărbaţii aflaţi în aceeaşi situaţie. (Buletinul Siguranţei Rutiere – Raport pe anul 2019). De asemenea, genul constituie o variabilă importantă în aprecierea riscului producerii unui accident rutier grav. Derivând din diferenţele unor caracteristici psihologice care influenţează atitudinile şi comportamentele rutiere, genul conducătorilor auto descrie o implicare diferită a femeilor şi bărbaţilor conducători de vehicule în evenimentele rutiere grave care s-au produs în anul 2018, conform figurii de mai jos (Buletinul Siguranţei Rutiere – Raport pe anul 2019).
Cu toate acestea, stereotipurile privind lipsa de îndemânare a femeilor la volan persistă şi astăzi.
Expresii de tipul „femeie la volan”, „conduci ca o femeie”, „(şoferul care a încălcat o regulă/ merge mai încet etc.) sigur e femeie” continuă să aibă conotaţii negative.
Mai mult decât atât, comportamentele negative din trafic provocate de femei şofer sunt aproape întotdeauna evidenţiate şi adesea atribuite genului şoferului, în timp ce aceleaşi comportamente provocate de bărbaţi nu sunt prezentate/ evidenţiate în acelaşi fel. Un indiciu în acest sens sunt, de exemplu, diversele titluri preluate din mass media care conţin sintagma „maşină condusă de”: când şoferul este bărbat, sunt evidenţiate aspecte precum vârsta, originea, starea de ebrietate. Când şoferul este femeie, genul este singurul aspect evidenţiat în majoritatea cazurilor.
În acest context, iniţiativa „Cu stil, în trafic” urmăreşte, pentru al doilea an consecutiv, să lupte împtriva stereotipurilor de gen în trafic, prin exemplul pe care îl oferă femei care au profesii „atipice” legate de zona auto, precum şi femei privite cu admirație și respect în viața lor de zi cu zi.
Obiectivele campaniei includ înlăturarea stereotipului „femeile nu sunt buni conducători auto/ moto…”, precum şi promovarea reuşitelor feminine în domenii considerate, uneori, „atipice”.
Campania „Cu stil, în trafic” este parte a demersului „FII TREAZ LA VOLAN!” şi este iniţiată de APPA – Asociaţia Pentru Promovarea Asigurărilor. Demersul se desfăşoară cu sprijinul Partenerilor GrECo România, INTER Broker, GARANTA Asigurări, AON Romania si GLOBASIG Broker.
Profil de şofer(iţă)
Anul acesta, în cadrul campaniei ”Cu stil, în trafic”, aducem în faţa voastră prezenţe feminine din lumea auto-moto care dovedesc faptul că abilităţile de şofer sau pasiunea pentru acest domeniu nu au nicio legătură cu masculinitatea sau feminitatea.
Alina BURLACU, Specialist Senior în Transporturi, Banca Mondială