MENŢINE DISTANŢA FAŢĂ DE MAŞINA DIN FAŢĂ

MENŢINE DISTANŢA FAŢĂ DE MAŞINA DIN FAŢĂ

Ce distanţă trebuie să păstrăm?

Deşi legislaţia nu stabileşte clar o distanţă care trebuie menţinută faţă de maşina din faţă, se recomandă ca distanța față de autovehiculul din față să fie una suficientă astfel încât să se evite eventualele coliziuni produse în urma unor reduceri ale vitezei sau a unor frânări bruște.

Prin spaţiu de frânare se înţelege distanţa parcursă din momentul sesizării obstacolului până la oprirea vehiculului.

Spațiul de frânare este direct influențat de viteză, cu cât viteza este mai mare cu atât spațiul de frânare va fi mai mare.

De asemenea condițile meteo sunt și ele un factor important, un carosabil umed sau alunecos influențează distanța de frânare – aceasta va creşte în astfel de condiţii, comparativ cu un carosabil uscat.

Deşi mulţi şoferi „preferă” să meargă „bară la bară” în mediul urban, indiferent unde de afli pe drum este recomandat să te foloseşti de regula celor două secunde, adaptată situaţiei.

Surse: scoalarutiera.ro 

CUM SE PROCEDEAZĂ CORECT (regula celor două secunde)

Regula celor două secunde:

1. Găseşte un obiect fix pe marginea drumului (o bornă kilometrică, un stâlp, un copac etc.)

2. Când maşina din faţa ta ajunge în faţa obiectului respectiv, începe să numeri secundele. Dacă ajungi în dreptul aceluiaşi obiect înainte de a număra până la 2, eşti prea aproape de maşina din faţă.

ATENŢIE! Regula de 2 secunde se aplică doar pe carosabil uscat şi curat. Dacă circuli pe un drum umed, acoperit de gheaţă, zăpadă sau mâzgă, cu multe curbe sau cu vizibilitate redusă, trebuie să creşti distanţa mai mult faţă de maşina din faţă.

  • Pe carosabil umed/ ud sau În condiţii de vizibilitate redusă (plouă uşor, ceaţă uşoară spre medie) – se recomandă o distanţă de 4 secunde
  • Pe carosabil alunecos, acoperit de gheaţă sau zăpadă – se recomandă o distanţă mai mare

DE REŢINUT! Regula de 2 secunde:

  • Nu este un „panaceu” (nu este universal valabilă în aceeaşi formă tot timpul) – ea trebuie adaptată la condiţiile de trafic şi de vizibilitate: urmăreşte prevederile privind tipul de carosabil sau vizibilitatea, de exemplu;
  • Este utilă pentru a opri la timp, în cazul în care maşina din faţă frânează brusc. Ea poate să nu fie suficientă, însă, dacă maşina din faţă intră în coliziune bruscă cu un obstacol şi, deci, se opreşte brusc. Pentru a reduce un astfel de risc, poţi menţine, mai degrabă, o distanţă de 3 – 4 secunde de siguranţă;
  • Regula celor 2 secunde îţi asigură, de asemenea, un câmp vizual mai mare de observaţie a traficului, ceea ce îţi permite planificarea cu mult în avans a ceea ce vei face;
  • Regula de 2 secunde te ajută să eviţi fenomenul „fixării ţintei” – când ochii îţi sunt atraşi de vehiculul din faţă, fără să vrei;
  • Cu cât este mai mare vehiculul din faţa ta, cu atât ai nevoie de o distanţă mai mare faţă de acesta pentru o bună vizibilitate;

Distanţe recomandate în funcţie de vehicule

Regula celor 2 secunde funcţionează foarte bine în cazul autoturismelor, însă cu cât este mai mare vehiculul din faţa ta, cu atât ai nevoie de o distanţă mai mare faţă de acesta pentru o bună vizibilitate.

Prin urmare, se recomandă ca în cazul în care în faţa ta circulă:

Autovehicule agricole şi autovehicule de construcţii – Adaugă 1 secundă în plus faţă de distanţa pe care o menţii de obicei. Aceste vehicule sunt mai greu de controlat pe drum şi se pot opri brusc, uneori, aşadar e bine să laşi o distanţă mai mare.

Maşini de deszăpezire – Menţine o distanţă de cel puţin 4 secunde faţă de maşinile care curăţă drumul de zăpadă şi gheaţă: în urma lor pot sări bucăţi de gheaţă care îţi pot lovi maşina sau mâzgă ce îţi afectează vizibilitatea.

Camioane, autocamioane – Să laşi o distanţă de cel puţin 1 secundă pentru fiecare 3 metri de lungime a camionului respectiv (de exemplu, pentru un camion cu remorcă înseamnă circa 4 secunde) dacă circuli cu o viteză de sub 60 km/h, iar la viteze de peste 60 km/h, adaugă o extra secundă. Camioanele au foarte multe puncte oarbe, în special imediat în spatele lor.

Notă: Recomandările sunt făcute pentru carosabil uscat şi condiţii normale de vizibilitate. Nu uita de recomandările de mărire a distanţei, în cazul în care vizibilitatea este redusă sau carosabilul este ud sau acoperit de gheaţă, zăpadă, mâzgă.

Surse: Drivingtesttips.biz, Advanced Driver Training, School of Motoring, Drive-safely.net   , fmcsa.dot.gov

Păstrează distanţa! Nu circula lipit de maşina din faţă!

Aceasta poate frâna brusc şi nu vei avea timp să opreşti în siguranţă!

Ce faci dacă maşina din spatele tău nu respectă distanţa?

Măreşte şi mai mult distanţa faţă de maşina din faţa ta.

Dacă autovehiculul din spate circulă lipit de tine, în cazul în care va trebui să opreşti brusc, acesta cu siguranţă nu va avea timp să frâneze. Prin urmare, trebuie să „compensezi” prin mărirea distanţei faţă de vehiculul din faţa ta: în acest fel, ai mai mult timp să reacţionezi şi, în caz de frână bruscă, nu vei fi împins drept în maşina din faţă de autovehiculul din spate.

Share this post