Ana BANCU este pasionata de mica de lumea auto-moto. Asta a determinat-o sa isi ia permisul de categoria B, apoi pe cel de categorie A si chiar sa isi construiasca o cariera in domeniul vanzarilor auto. A ”cucerit” treptat teritorii considerate de unii ca apartinand barbatilor si arata in fiecare si ca diferentele intre barbati si femei in trafic si in lumea auto-moto sunt compensate de pasiunea pentru ceea ce faci.
1. De cat timp sunteti sofer si pentru ce categorii? De cand lucrati in lumea auto?
Sunt sofer de 12 ani pentru categoria B si de 9 ani ma bucur si de categoria A. De mica am fost pasionata de lumea auto. Bunicul meu era mecanic auto si imi petreceam majoritatea timpului printre planetare, delco-uri, carburatoare si bujii. Activez in vanzari auto de 6 ani.
2. Care dintre vehiculele pe care le conduceti/ le-ati condus va este cel mai drag si de ce?
Pentru mine nu exista masina perfecta. Imi plac masinile de nisa – Honda S2000, Mazda MX5, Suzuki Jimny. Aici ma refer la bugete accesibile. Daca discutam de gama premium, ne-ar trebui 2 pagini . Cea mai draga mi-a fost prima motocicleta, un Suzuki GSR cu o capacitate cilindrica de 600 cmc si 100 CP. Am cumparat-o in 2008, din reprezentanta, inainte sa obtin categoria A. Pe vremea aceea, avea ABS… era ceva grozav.

3. Cati kilometri estimati ca ati parcurs pana acum conducand? Care a fost cea mai lunga calatorie pe care ati parcurs-o?
Estimez ca am depasit 250.000 km. Cea mai provocatoare experienta la volan am avut-o in 2017 cand am condus, impreuna cu un alt sofer, Bucuresti – Paris, cu opriri doar pentru alimentare si schimb la 4,5 ore.
4. Care sunt principalele provocari ale unei femei care lucreaza intr-un domeniu considerat de multi ca apartinand barbatilor? Considerati ca ati avut parte de provocari suplimentare pentru ca sunteti femeie si, daca da, care au fost acestea?
O femeie in acesta lume intampina multe situatii in care este subestimata, insa tocmai acest lucru se poate tranforma intr-un atuu atunci cand ea stapaneste foarte bine domeniul.
Presonal, am intampinat situatii in care barbatii, considerand ca ma aflu “pe teritoriul lor”, sa abordeze o atitudine superioara deloc justificata.
Pe de alta parte, relationarea profesionala dintre un barbat si o femeie poate avea mai mult succes, pentru ca nu apare competitia pentru “pozitia alpha”.
5. Ati simtit vreodata o reticenta din partea colegilor/clientilor barbati fata de faptul ca sunteti femeie in domeniul auto?
Da, la inceput am intampinat reticente atat din partea colegilor, cat si din partea clientilor barbati. Insa, datorita pasiunii mele pentru domeniul auto si cu o abordare profesionista, relationarea a ajuns in scurt timp la o pozitie de egalitate.
6. Credeti ca sunt anumite calitati care recomanda o femeie pentru aceasta meserie?
Asa cum am specificat si mai sus, o femeie elimina lupta de putere dintre cele 2 tabere: client vs. consilier (avand in vedere ca majoritatea clientilor dar si consilierilor sunt barbati). Mai mult, o femeie poate fi mai atenta la detalii, poate crea mai usor o atmosfera relaxata, bazata pe empatie datorita intuitiei acesteia.
Exista, bineinteles, si abordarea sexista in care femeile, constient, se obiectifica, avand un oarecare succes si cu aceasta atitudine. Insa, din punctul meu de vedere, aceasta abordare este neprofesionista si perpetueaza stereotipurile cu privire la inferioritatea femeilor din acest domeniu.
7. Cat de des va confruntati cu stereotipuri privind femeile la volan? Ce sfaturi aveti pentru soferitele care se confrunta, la randul lor, cu astfel de stereotipuri?
Multi barbati sunt de parere ca femeile la volan sunt “ori un dezastru” ori “mai bune ca ei “ (mai rar). Eu sunt de aceeasi parere, chiar daca in acest caz sustin un stereotip.
Le sfatuiesc pe femeile care sofeaza, sa abordeze traficul cu relaxare si cu siguranta. Sa inteleaga ca stereotipurile exista, sa nu le dea importanta si sa nu-si piarda increderea in ele.
Nimeni nu s-a nascut invatat, este nevoie de exercitiu si perseverenta sa ajungi un sofer bun. Aici ma refer si la parcare
8. Care credeti ca este sursa acestor stereotipuri si ce putem face pentru a le combate?
Cred ca sursa acestor stereotipuri, si nu numai, este mostenirea culturala cu privire la “rolurile” barbatului si femeii in societate. Oricum, in ultima perioada, aceste perceptii s-au diminuat.
Nu cred ca femeile trebuie sa faca ceva demonstrativ pentru a combate discriminarea. Cred ca prin increderea in sine si printr-o abordare echilibrata, tranzitia catre egalitate se va produce intr-un mod natural.
Anul acesta, în cadrul campaniei ”Cu stil, în trafic”, aducem în faţa voastră prezenţe feminine din lumea auto-moto care dovedesc faptul că abilităţile de şofer sau pasiunea pentru acest domeniu nu au nicio legătură cu masculinitatea sau feminitatea.
